Friday, January 14, 2011

RON95 VS RON97

Bermula 1 September 2009, klasifikasi penjualan minyak petrol negara ini akan diselaraskan dengan dua jenis RON (Research Octane Number) iaitu RON 95 dan RON 97. Sebagai pengetahuan, kedua-dua jenis bahanapi ini ialah dari sumber yang sama, Cuma melalui proses berbeza yang mana kedua-duanya tetap kekal sebagai petrol tanpa plumbum. Jadi. dua, bulan lagi, RON95 akan menggantikan RON92, harganya ialah RM1.75 manakala RON97 menjadi petrol premium pada harga RM2.00.

Apakah kesannya pada pengguna? Sebenarnya, banyak yang perlu anda ketahui tentang asas RON itu sendiri. Di seluruh dunia, pencemaran bahanapi fosil telah meningkatkan kesedaran banyak pihak, justeru kualiti bahanbakar ditingkatkan, dan jurutera pula bertungkus lumus memikirkan idea untuk mencipta enjin pembakaran moden yang mampu beroperasi dengan petrol spesifikasi RON yang dibangunkan. Kandungan sulfur juga perlu sangat minimum.

Adakah semua petrol RON95 sesuai dengan kereta anda? Bagaimana mengetahui kesesuaian tersebut?. Langkah paling mudah ialah melihat pada penutup petrol. Dan jika ia tiada disitu, boleh rujuk di buku panduan kenderaan. Pun begitu, tidak semua kereta ditulis dalam bentuk angka, sesetengahnya ditulis dengan istilah ‘leaded’ dan ‘unleaded’. Jangan khuatir, majoriti etrol yang dijual di malaysia (termasuk RON92) merupakan petrol jenis tanpa plumbum (unleaded)

Adakah RON97 lebih baik dari RON95?. Secara teorinya, benar, namun secara paraktiknya tidak. Petrol RON95 di stesen A mungkin lebih baik daripada petrol RON 97 di stesen B. Perlu diingatkan, setiap petrol di yang dijual oleh Petronas, Shell, BHP, Caltex dan Mobil adalah tidak sama. Setiap syarikat ini mempunyai ramuan tersendiri untuk meningkatkan keupayaan kualiti petrol masing-masing. Adakah petrol RON95 berkualiti rendah?

RON adalah berkaitan campuran dua asas campuran Oktana dan Pentana yang melengkapkan sifatnya menjadi bahanbakar petrol. RON95 bermaksud 95 peratus kandungannya adalah Oktana dan selebihnya Pentana. Begitu juga dengan RON97, 3 peratus Pentana dan selebihnya Oktana. Gandingan ini pula memutlakkan tahap pembakaran enjin yang bakal digunakan. Sekiranya enjin anda cukup sekadar dengan pembakaran RON95, kenapa perlu membazir membeli petrol RON97? Namun sebaliknya, jika enjin anda dicipta untuk membakar dengan RON97, adalah tidak memadai dengan menggunakan RON95 kerana omboh akan mengalami masalah ketukan (knocking) atau juga disebut pinging.
Enjin selinder bergerak dengan membakar petrol menjadi gas. Asasnya, enjin yang dicipta untuk RON95 adalah kebuk pembakaran yang berupaya membakar dengan sejumlah 95 peratus Oktana. Ingat. Sifat Oktana ialah kemampuannya untuk menahan tekanan dalam kebuk pembakaran. Jadi, dengan enjin yang dicipta untuk pembakaran 95 peratus oktana, memadai untuk menggunakan petrol RON95. Sebaliknya, jika enjin tersebut dicipta untuk tekanan 97 peratus Oktana, maka penggunaan RON95 adalah tidak sesuai. Oktana mempunyai keupayaan sifat mengembangkan tekanan dengan baik, tetapi tidak pada pentana. Pentana hanya akan melambatkan proses timbal-balik dan disinilah masalah ketukan (knocking) berlaku. Petrol yang baik adalah bergantung pada jenis pengeluar petrol itu sendiri.

Seperti yang diterangkan diawal nota ini tadi, setiap petrol tidak sama. Ia direka dengan kejuruteraan tinggi untuk menjadikan setiap klasifikasi bahanbakar tersebut adalah yang terbaik. RON pula adalah klasifikasi piawai yang wajib mereka selaraskan. Sama seperti penetapan kelikatan yang ditetapkan dalam industri minyak pelincir. Dakyah yang mengatakan lebih tinggi RON adalah lebih baik merupakan pendapat yang tidak benar. Petrol yang baik adalah petrol yang sesuai dengan RON yang diperlukan enjin.

Setiap pengeluar mempunyai resepinya yang tersendiri untuk menjadikan petrol mereka membakar dan membersih dengan efisyen. Setiap pengeluar memiliki pusat penyelidikan untuk membuat rumusan petrol dengan jisim seperti bersifat ‘mencuci’, mengekalkan tahap pembakaran, ketahanan dengan suhu dan pelbagai aspek untuk memastikan petrol mereka konsisten mengikut spesifikasi enjin yang direka untuknya.

Ada pengeluar yang benar-benar serius dengan mengekalkan tahap sulfur (jenis pencemaran ni) jauh lebih rendah daripada yang disarankan, malah ada sesetengah pengeluar petrol juga menghasilkan peratusan RON lebih tinggi dari RON97 tetapi masih diklasifikasi sebagai RON97. Ada juga pengeluar yang menjual RON97 dengan kandungan Pentana lebih 5 peratus.

Kesimpulannya, RON adalah berdasarkan kesesuaian enjin, bukan kualiti semata-mata. Tidak guna membandingkan RON100 Jepun atau RON98 di Britain. Mereka mempunyai enjin yang dicipta untuk kaedah pembakaran begitu. Kenapa perlu telan 2 bijik panadol kalau sebiji dah mencukupi untuk menyembuhkan demam panas? Kenapa perlu berbelanja lebih? sedekah kat anak yatim pun dapat pahala.

_______________________________________________________________________________________________ 

"Mudah,Cekap & Amanah"

6 comments:

  1. Sohai..cakap macam engineer..
    jauh beza ron 95/97..harga pun dah ketara..
    siapa2 owner proton baru..guna la ron 95 naik bukit..melingkup..memekak macam paksa gajah naik bukit..nak naik dari basement parking pun meraung...terpaksa la isi 97.. kalau internet ada,buka la mana2 web eg : shell ke.. macam2 detail boleh dapat..kalau dah guna kereta,kualiti pun kena jaga..bukan quantity..baru tahan..jgn macam seruan mereka..
    (banyakkan quantity dari quality)

    ReplyDelete
  2. Saya pakai kembara, jika saya pakai Ron97, pickup dia lebih dan power tapi kalu guna Ron95 dan rpm saya kejap naik kejap turun menjadikan kereta semput tapi tetap leh jalan. Itulah perbezaan yg saya rasa tapi saya isi ron95 gak pasai 97 mahai tapi kalu jalan jauh kekadang 97.

    ReplyDelete
  3. Biasanya bila jalanjauh macam balik kg ke sy akan pakai ron97 Shell. Husband kata minyak jimat ..entahle..sy ikut je.tapi kalau prestasi nya bagus ..bayar lebih sikit pun x pe.

    ReplyDelete
  4. sama jer...xde beza...pusing2 dlm town ok la pki 97...klu travel jauh cam parak jgk la duit...tul x?beza dkt 10-20 hinggit woo dgn ron95...apepn aku lyn ron95 jer...keta still mantap...

    ReplyDelete
  5. wira 1.3 aku xleh blah ngan 95, nak kene tekan betul2 baru lancar jlnnye..kene pkai 97 ataupun tuko kete baru..hoho

    ReplyDelete
  6. inspira 1.8 pekak aku pun pakai shell ron 95,tak larat bro nak isi ron 97 mahai sangat...tp performance tetap mantap walaupun pakai ron 95,mungkin mivec 1.8 aku dicipta untuk ron 95 kot...apa2 pun berbelanja ikut kemampuan...kalau rasa tak de masalah duit isi ron 97,kalau rasa ada masalah duit rehda jelah dgn ron 95...janji kereta bleh jalan.

    ReplyDelete

Komen adalah DIBENARKAN tetapi TIDAK DIGALAKKAN kerana kemungkinan saya TERLEPAS PANDANG untuk membalas komen tuan/puan.

Tuan/Puan/Cik digalakkan untuk membuat pertanyaan melalui EMEL / WHATAPPS ATAU TELEFON

zakiautoworld@gmail.com
019-2198400